Hawaii - Beszámoló

Majdnem 4 órát tartott a repülõút, úgyhogy bizony nincs közel. Az elsõ ami megfogott rögtön a megérkezésünk után az a párás levegõ és a pálmafák övezte repülõtér. Aztán elmentünk a szállodába. Ez nem is igazán szálloda volt, mert különbözõ embereknek a magántulajdona. Tehát egy-egy lakás, amit mindenki úgy rendezett be ahogy akart. Volt nappali, hálószoba, fürdõszoba, konyha teljes felszereléssel. Ezalatt nemcsak hûtõt meg mosogatógépet értek, hanem abszolut mindenféle edénnyel, tányérral stb.Na nem azért mert olyan sokat fõztünk volna de jól fogott már ilyen könnyû és gyors dolgokra mint teafõzés, egy-egy kolbászsütés stb. Az egészben a legjobb az a lakáshoz tartozó terasz volt. Gyönyörû kilátással a tengerre, csak pálmafák susogása meg tenger hullámzása hallatszott be a szobába.Maga a szálloda közvetlenül a tengerparton volt.
Gabor a teraszon
Tehát értem alatta hogy a szálloda elõtt közvetlenül volt egy 6-8 méteres sáv ami fûvel volt bevetve, itt napoztak inkább az emberek, és utána közvetlenül a homokos tengerpart. Az hogy a szálloda közvetlenül a tengerparton volt és hogy ennyire csodálatos volt a kilátásunk az minden pénzt megért. Ez volt a legjobb az egész nyaralásban. Szinte nem is jött hogy kimozduljunk a lakásból olyan jó volt. Bármit csináltunk a nappaliban, ha tévéztünk, ha üldögéltünk mindig ott volt az a fantasztikus kilátás és behallatszott ahogy hullámzott a tenger. Nagyon pihentetõ volt. A teraszon is rengeteg idõt töltöttünk, többször ott reggeliztünk, meg napozni is lehetett ott egész délután. És persze fantasztikus naplementéket láttunk közvetlenül a teraszról. Csak a pálmafák, a tenger és a lemenõ nap a távolban.
A szalloda ahol laktunk

Kedvenc naplementés képeink a teraszról.
Kedvenc naplementes kepeink
Ketten a teraszon

Az is nagyon kényelmes volt hogy nem kellett messzire menni tengerpartra vagy strandot keresni csak közvetlenül a szálloda elé. Az idõ jó volt, nagyon meleg volt, csak a szél fújt néha elég erõsen. Mondjuk olyan szempontból nem volt rossz, hogy kellemesebb volt a napozás és nem éreztük az égetõ hõséget, viszont meg volt a hátránya is, mert ahogy kijöttünk a vízbõl többször nagyon fújt és kissé megfáztunk. A tenger kellemes meleg volt, jókat úsztunk benne, nagyon tiszta víz volt. Nem volt egyáltalán zsúfoltság. Egy ilyen híres nyaraló-helyen azt vártam hogy olyan tömeg lesz a parton hogy alig lehet egy lepedõt leteríteni, de ilyen szempontból kellemesen csalódtam. Napozni inkább a homokos rész elõtti füves részen napoztak az emberek, persze a homokos részen is lehetett volna csak ott nem volt nyugágy és nem lehetett odavinni. De közvetlenül a tengerparton (beszélek a szálloda elõtti részrõl) alig lézengtek átlagban 4-5 embernél többen. Persze vannak ilyen publikus "beach"-ek ahol azért nagyobb tömeg van, de azokon a részeken ahol a szálloda a tengerparton van, leginkább csak a szálloda vendégei vannak. Amin borzasztóan meglepõdtem az a nyaralók életkora volt. Az átlagéletkor kb. 50 év körül lehetett. Alig lehetett fiatalokat látni. Dehát itt Amerikában bárhova mentünk mennyi öreg utazott, itt az a jelszó, hogy a fialalok dolgoznak és az öregek élvezik a nyugdíjat. Itt az öregség tényleg a 2.fiatalságot jelenti, mert amennyi idõs embert én láttam Hawaiiban meg általában mindenhol Amerikában kirándulni az eléggé ezt sugallja. De azt látni kell, ahogy 60-70 éves mamókák peckesen sétalnak a tengerparton már kora reggel és napoztatják csokibarnára magukat (Szóval híre-hamva se volt Baywatch jellegû hölgyeknek). A másik érdekesség volt hogy ott is bementünk a Kmartba, a Costco-ba és abszolút ugyanazokat a darabokat lehetett megvenni mint itt nálunk is az elsõ sarkon. Na persze valamivel drágábban de az mégis nagy dolog hogy képesek abszolut mindent odaszállítani a Csendes óceán közepére.

Maga Maui szigete elég változatos képet mutat (Maui kb. második nagyságra a Hawaii szigetcsoportból). Egy hegység északon, egy hegység délen. Mindkettõ vulkanikus eredetû és maga ez a két vulkán hozta létre a két kis szigetet ami késõbb egyesült és ebbõl lett Maui szigete ( amikor azt mondom "késõbb" akkor többszázezer évet kell alatta érteni). A két hegység között pedig mezõgazdasági terület van, ameddig a szem ellát cukornádültetvények és ananászültetvények vannak. Három cukorgyár is van a szigeten. Mi a középsõ részén laktunk a szigetnek (Kihei városa) és inkább a déli oldalát jártuk be. Ez a déli rész a nagyobb, és a déli részt létrehozó vulkán neve Haleakala. A déli résznek azon a részén ahol a legtöbb láva lefolyt ma is csak pusztaság van. Olyan sivatagi hangulat, minden kiszáradva, hatalmas szürke, néhol egészen sötétszürke kõsivatag az egész hegyoldal. És lenn a mélyben ott a tenger. A szigetnek a keleti oldala az, amelyik igazán trópusi hangulatú. Itt esik a legtöbb esõ, és persze a legpárásabb a levegõ. Ez volt a kedvenc részem az egész szigeten. Egy autóút visz körbe az egész szigeten és kényelmesen végig lehet autózni. Így a trópusi részen is végigvisz egy autóút, követve a tengerpart vonalát, de maga a trópusi erdõk belsejébe nemigen lehet eljutni másképp csak helikopter-túrával, ami állítólag nagyon szép helyekre visz el, de mi nem voltunk. Ahogy végigautóztunk ezen a keleti részen, végig a Tarzan és hozzá hasonló filmek jártak az eszemben. Teljesen olyan mint amit régen a filmekben láttam. Annyira tömött, dús az az erdõ, hogy azt hinné az ember egy tût se lehet elejteni benne. Néhol az út menten látszott ahogy kivágtak a fákat ahhoz hogy megcsináljak az utat, és olyan volt az út menten az erdõ mint egy kerítés, annyira sûrû.

Csodálatos vízesések voltak az út mentén, az ilyen vízesések körül volt egy-egy kis utacska ahol lehetett beljebb is menni az erdõbe, nagyon élveztem annak az erdõnek a hangulatát. Liánok csüngtek mindenfelé a fákon.
Vizeses Lianok a fan
Vizeses

Szebbnél szebb egzotikus virágok nyíltak, különösen az egyik botanikus kertben amit ott a keleti részen megnéztünk. Banánfát is láttam már botanikus kertben otthon, üvegház alatt, de teljesen más itt szabadon látni.
Bananfa
Hatalmas bambuszok, pálmák, nagyon sok kókuszpálmát láttunk, sose gondoltam volna hogy az a kókuszdió olyan nagy a fán.
Palmafak
Szóval, amikor ezen a keleti részen végigautóztunk, akkor éreztem azt, hogy igen, valami ilyesminek képzeltem el Hawaiit. Az út mentén néhol kisebb települések voltak, házakkal. A házak elõtti pázsitok csodálatosak voltak. Itt Kaliforniában is nagyon rendben tartják a pázsitokat, öntözik sokat stb. de az a pázsit ami ott volt, az annyira friss, pompás zöld volt hogy azt elmondani nem tudom. Az tényleg nincs máshol csak azon a páradús vidéken. Az egyik ilyen kisvárosban megálltunk (Hana) és lementünk közvetlenül a tengerpartra, hát ott meg kis rákok szaladgáltak mindenfelé a parton. Elég ijesztõ volt, bevallom õszintén, de érdekes. Pláne akkor amikor beszálltunk az autóba és Gábor elkiáltja magát hogy ott mászik a rák az autóban, úgy elkezdtem sikoltozni, ordítozni mint akit ölnek. Na persze õ meg csak viccelt, és azt hitte, hogy ez nagyon vicces.
Hana, egy kisvaros

Azon a részen ahol házak voltak, szebbnél szebb egzotikus virágok nyíltak. Talán most értettem meg hogy mit is jelent igazából az "egzotikus" szó amikor ezeket a virágokat láttam. Valami olyan színparádé, annyira erõs, eleven színek, és olyan érdekes, szokatlan formák néha hogy elképzelni se tudtam régebb ilyet.
Virag

Aztán láttunk egy olyan vízesést, ami többszintes, és mindegyik szinten egy-egy medence van. A nevét is errõl kapta: Hétmedencés vízesés. Az emberek úszkáltak a medencékbe, fölöttük egy-egy vízesés, háttérben a trópusi erdõ zöldje, és alattuk a legalsó szinten végül a tenger (a tengerbe ömlött be a vízesés). Hát valami ilyesmi lehet a paradicsom - gondoltam magamban.
Vizeses

A parton

Vizeses a toba

Aztán nemsokára vége lett ennek a trópusi résznek, az autoút már a déli részen haladt, ami inkább kõsivataghoz hasonlított mintsem paradicsomhoz. Ameddig a szem ellát csak kõrengeteg, ahol lefolyt a láva és megkeményedett. Ahogy folyt be a tengerbe a láva, ott megkeményedett és így adott hozzá újabb és újabb területet a szigethez. Az alábbi képen a sötét sziklafal nem más mint megkeményedett láva.

Ahogy a lava megkemenyedett amikor befolyt a tengerbe

Felmentünk egy nap megnezni magát a vulkán kráterét is. A neve Haleakala kráter, és 3050 m magasan van. Tengerszintrõl 3050 m magasra kanyargott fel az út, tekergett rendesen. Az úton mindenhol biciklistákat látni, ugyanis több cég foglalkozik azzal hogy turistákat felviszi a tetõre és utána biciklit ad nekik és a turisták lebicikliznek. Úgyhogy az út tele van lefelé tartó biciklistákkal, de õszinte csodálatomra felfelé is tartott egy-kettõ (ez már inkább olyan profinak nézett ki, nem bérelt biciklivel). Fenn a tetõn nagyon hûvös van. Persze mi rövidnadrágban voltunk, mert úgy indultunk neki a tengerpartról de fenn csípõs hideg volt. A felhõk alattunk a völgyben, messzirõl látszott az óceán is.

Alattunk a felhok
A Haleakala kráter olyan mint egy földöntúli képeslap.
A Haleakala krater
Egy hatalmas, sötét színû medence (12km hosszú, 4 km széles, 914 m mély). És növény nincs benne egy szál se. A méreteit nézve nem hiába mondják hogy a Föld egyik legnagyobb alvó vulkánjának (1790-ben volt utoljára aktív). Maga a kráter elnevezés nem is annyira helyes, mert krátert csak vulkáni mûködés hozhat létre. Ez a nagy medence pedig inkább a sok esõzés, erózió szülötte, csak benne van több kisebb vulkán, saját kúppal, saját kráterrel. Nagyon érdekes látvány. A tetõrõl látni lehetett jól a távolban a következõ szigetet, aminek a neve Big Inland (azaz Nagy Sziget- ez a legnagyobb a Hawaii szigetcsoportban). Hawaii állítólag a Föld legelszigeteltebb szigetcsoportja: több mint 3800km-re van a legközelebbi kontinenstol, azaz Észak Amerikától. Maga a kialakulása is nagyon érdekes történet: az utóbbi 81 millió évben új szigetek képzõdtek ahogy a Csendes óceán fenekén levõ kõzetlemez fokozatosan csúszott északnyugati irányban egy hõforrás felett. A hõforrás eljut az óceán felszínére, számtalanszor kitör többszázezer éven át, létrehozva így egy vulkanikus szigetet. De a kõzetlemez fokozatosan elcsúszik és így a vulkán lassan lassan elválik a hõforrástól. Ahogy az új sziget elcsúszik északnyugati irányba úgy a hõforrás felett lassan új sziget kezd megszületni. A hõforrás ma a Nagy sziget alatt helyezkedik el, amelyik sziget látszott a távolból amikor fenn voltunk a Haleakala kráter tetején. Azaz a Nagy sziget a legutolsó a sorban, és persze a legdélebben is fekszik.

Egyik nap elmentünk búvárkodni. Na nem kell az olyan komoly búvárkodásra gondolni azaz palackkal lemerülés a tengerbe stb. hanem csak ilyen egyszerû felszíni búvárkodásra amikor az ember úszik a víz tetején, szemüveg rajta és benn a vízben lát, illetve a pipán keresztül szív levegõt. Egy kisebb hajóval vittek el a Molokini kráter nevû helyre. Kb. 1 órát mentünk befelé a tengeren, úgyhogy elég messze van a szigettõl. A Molokini kráter nem más mint egy félkör alakú kis szigetféle képzõdmény, és állítólag annak a környékén van a legjobb búvárkodó hely.
Indulunk buvarkodni
Na ott mindenki beugrott a vizbe és úszkált a hajó körül. A víz nagyon tiszta volt, jól lehetett látni a tenger alját. Sokszor láttam ilyen amolyan természettudományos filmekben a tenger alját, de sohasem tudtam igazán elképzelni. Hát most már ezt is el tudom. Nagyon érdekes volt, tele különféle korallokkal az alja. Elég sok hal volt, ott úszkáltak egészen közel az emberekhez, egyáltalán nem féltek. Habár lassan több ember volt mint hal, ugyanis mivel ez egy nagyon felkapott hely sok hajóval szerveznek oda ilyen utat. Amikor mi ott voltunk kb 4-5 hajó volt, tele emberekkel, úgyhogy nagyobb tömeg volt a vízben mint kinn a parton.
Gabor a viz alatt
Aztán elvittek még egy másik helyre, ahol csak mi magunk voltunk és így nem volt egyáltalán zsúfolt. Azt a helyet úgy hirdették hogy a "Teknõsbékák városa" ami ugyan kissé túlzás volt ugyanis 5-6 teknõsbékát láttunk, de ennek ellenére nagyon érdekes volt. Ott feküdtek a tenger alján, teljesen lustán, alig mozogtak, ránk se hederítettek. Én egészen meglepõdtem mert nem gondoltam hogy ilyen tekintélyes a méretük.
Teknocok a tenger aljan
Az is jó volt ahogy a túravezetõ nõ többször leúszott a mélybe, rámutatott az ujjával egy halra, mi közben néztük és utána feljött a felszínre, mindenki kiemelte a fejét a vízbõl és akkor elmagyarázta hogy az milyen hal volt es mik a jellemzõ tulajdonságaik. Egészen olyan volt mint egy biológia-óra. Aztán a kikötõ felé jövet még volt egy hely ahol több teknõsbékát lehetett látni a víz felszínén. Ekkor már nem búvárkodtunk csak a hajón voltunk. Ez elég vicces volt, ugyanis ezek a teknõcök állítólag kidugják egy szempillantásra a fejüket és utána megint lebuknak és órákig nem jönnek fel, olyan hosszú ideig elég nekik a levegõ. Még egy másik hajó is ott volt azon a helyen, és látni kellett ahogy az emberek észrevették hogy kezd egy teknõc feljönni a víz színére, gyorsan arra az oldalára rohan mindenki a hajónak, hanyatt homlok, fényképezõgéppel a kezébe, hogy elkapja azt az egy másodpercet amikor kidugja a fejét. Utána valaki felordít hogy újabb teknõc a hajó másik oldalán, az egész bagázs nekilódul megint hanyatt homlok a hajó másik oldalára. Közben persze szegény kormányos is próbál arra fordulni, mikor megy, mikor nem. Hát mindent összevetve, a búvárkodás nagyon érdekes és szokatlan élmeny volt.

Hawaii-ban 1778-ban járt elõször fehér ember, pontosabban James Cook brit kapitány, aki felfedezte. Állítólag 800ezer bennszülött élt akkor a szigeten. A következõ évtizedekben a fehérek által behozott betegségek meg háborúskodások miatt a bennszülött lakosság szószerint megtizedelõdik. Viszont amikor Hawaii-t 1898-ban az USA-hoz csatolják, a szigeten még mindig csak 5%-nyi fehér ember él. Ma a népesség már eléggé más képet mutat. A fehérek nemcsak a turisták számát növelik, sokan otthonul válasszák a szigetet és ott telepednek le. Ezek a fehérek általában a Sziliciumvölgy és hasonló "pénzes" helyeken már meggazdagodott emberek akik úgy gondolják most már csak a pálmafák árnyékában érdemes eltölteni az idõt. Érdekes volt a munkamegosztás is amit láttunk. Üzletekben kiszolgálók inkább a benszülöttek voltak, míg a pénzesebb jövedelmû dolgokkal mint pl. búvárkodás szervezése, és millió más turista program szervezése inkább fehér emberek üzletének tûnt. Elgondolkoztam rajta hogy biztos hogy volt itt is ellenségeskedés bennszülöttek és fehérek között, de vajon hogy csinálták hogy most ennyire jól megvannak egymással. Ráadásul köztük rögtön látszik a különbség, teljesen másak az arcvonásaik, bõrszínük, nem úgy mint a szerbeknek és albánoknak. Másról: Az összes prospektus a szigeten azzal kezdõdik hogy "Maui, a völgyek szigete". Igazából ezt nem értettem amíg ott voltunk. Talán azért mert a sziget belseje a vulkán kivételével eléggé elszigetelt, nincsenek települések, utak. Csak helikoptertúrával járható be. Helikopterrel nem mentünk viszont hazafelé szerencsénk volt, mert a repülõ egész szépen átment a szigeten északi irányba, és jól belátható volt. Akkor értettem meg mitõl a "Völgyek szigete". A sziget belseje csupa érintetlen hegyes vidék, meredek hegyoldalakkal és közte szûk völgyekkel. Néhol szinte párhuzamos egymással a sok hegygerinc, közte a szûk völgyek. Távolról olyan valószerûtlenül zöldek voltak azok a hegyoldalak, mintha finom mohával lettek volna letakarva. A repülõ megállt Honoluluban új utasokat felvenni, úgyhogy Oahu szigetét is megtekintettük a levegõbõl. Honolulu és általában Oahu szigete eléggé más hangulatot árasztott mint Maui. Sokkal beépítettebbnek tûnt, Honolulu úgy nézett ki a távolból mint San Francisco. Azzal a különbséggel hogy ott a felhõkarcolókban szállodák vannak irodaházak helyett. De maga a csipkézett partvonal, a fantasztikus zöld színû tenger az lenyûgözõ volt. Oahu szigetének csodálatos látványával búcsúztunk Hawaiitól.

Ha a képeket nagyobb méretben szeretnéd látni, kattints rájuk.